
BYGHERRERÅDGIVNING
TYPISK PROCESS FOR BYGHERRERÅDGIVNING
Behov og ønsker
Når bygherren henvender sig, aftales et uforpligtende møde på ejendommen.
Ved mødet afklarer vi bygherrens ønsker og behov i forhold til en forestående byggesag.
Vi udarbejder en kort byggeteknisk beskrivelse samt et budget. Desuden undersøger vi mulighederne for tilskud og ansøger efterfølgende relevante myndigheder om dette.
Vi hjælper med at udarbejde præsentationsmateriale og bistår med fremlæggelse ved en generalforsamling.
Fasen afsluttes, når vores kunde træffer en endelig beslutning om at igangsætte byggesagen.
Udbudsmateriale
Når bygherren beslutter at fortsætte, indgås en samarbejdsaftale (teknikeraftale), hvor ydelser, honorering m.v. fastlægges.
Vi udarbejder udbudsmateriale for de besluttede arbejder. Dette materiale inkluderer:
- Udbudsskrivelse
- AB18
- Byggeplads- og administrative forskrifter
- Særlige betingelser
- Tegninger
- Tilbudslister
- Plan for sikkerhed og sundhed (PSS)
Vi ansøger desuden om kommunale byggetilladelser, hvis det er nødvendigt.
Udbudsmaterialet gennemgås med bygherren for at sikre, at det stemmer overens med deres ønsker og forventninger. Vi rådgiver også bygherren om valg af entreprenører, der skal inviteres til at afgive tilbud.
Udbud
Når materialet er klar, sendes det i udbud.
Vi arrangerer fremvisning af ejendommen og gennemgår projektet i hovedtræk med de inviterede entreprenører.
Licitation eller indhentning af underhåndsbud afholdes på aftalt tidspunkt, hvor både bygherre og de bydende entreprenører deltager.
Efterfølgende vurderer vi de afgivne tilbud og indstiller vores anbefaling til entreprenørvalg til bygherren.
Når entreprenøren er valgt, kan bygherrens juridiske rådgiver hjemtage byggelån. Entreprenørtilbuddet accepteres enten gennem en acceptskrivelse eller ved en entrepriseaftale, udarbejdet i samråd med den juridiske rådgiver.
Udførelse
Projektet starter med et opstartsmøde, hvor bl.a. tidsplan, byggemøder og aftaler om byggepladsen fastlægges.
Vi sikrer, at alle parter er informeret, og sender besked til beboere og naboer om de planlagte arbejder.
Vi fører tilsyn med håndværkernes arbejde og sikrer, at det udføres korrekt og i henhold til projektet.
Regelmæssige byggemøder afholdes med håndværkere og eventuelt bygherren.
Vi godkender og attesterer fakturaer samt opdaterer løbende de samlede projektudgifter.
Afslutning
Efter aflevering sikrer vi, at eventuelle fejl og mangler bliver udbedret. Kvalitetssikringsmaterialet overdrages, og garantien nedskrives til 10 %.
Vi sender regnskab over de tekniske bygherreudgifter (entrepriseregnskabet), mens finansieringen og byggeregnskabet afklares af bygherrens juridiske rådgiver.
Et år efter aflevering afholdes 1-års gennemgang, hvor nye fejl og mangler registreres og udbedres. Herefter nedskrives håndværkernes garanti til 2 %.
Inden 5 år efter afleveringen afholdes 5-års syn. Efter eventuel udbedring af nye fejl frigives den sidste del af håndværkernes garanti.